انتخاب آدرس سایت مناسب

انتخاب آدرس سایت مناسب

۵ مرداد ۱۳۹۵

انتخاب آدرس سایت هنر بازاریابی

زمانی که می خواهید یک کسب و کار اینترنتی را شروع کنید اولین چیزی که به آن فکر می کنید، انتخاب آدرس سایت مناسب است. قبل از انتخاب آدرس سایت باید نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

  • بازدید کنندگان اصلی وب سایت شما چه کسانی هستند؟
  • چه چیزی میخواهید به آنها عرضه کنید، کالای حقیقی؟ یا متن و محتوا؟
  • چه چیزی ایده کسب و کار شما را از سایر کسب و کارهای مشابه موجود در بازار متمایز و آن را خاص می کند؟

دامنه چیست؟

دامنه در واقع آدرس اینترنتی سایت است که توسط بازدید کنندگان قابل خواندن است. دامنه اصلی که با نام دامنه مشخص می شود دارای پسوندهایی مانند .com ، .net و… و همچنین زیر فولدرها  و پیشوندهایی مانند زیردامنه ها هستند. برای مثال دامنه en.drseo.ir/blog با نام دامنه  drseo دارای پیشوند en و پسوند .ir و  زیرفولدر blog است.

نکات مهم

  • جداسازی کلمات : از خط فاصله ها دوری کنید. خط فاصله اعتبار دامنه را کم و مانند یک شاخص مضر عمل می کند.
  • دامنه های سطح بالا (TLDs) : دامنه های سطح بالا مانند .com جزء پسوندهایی هستند که به نام دامنه متصل می شوند. برای بالا بردن رنک وب سایت از پسوند های غیر رایج مانند .info ، .cc و غیره دوری کنید چون این پسوند ها نیز یکی از شاخص های مضر در رنکینگ هستند. (دامنه های ملی جزء دامنه های رایج در آن کشور محصوب می گردد)
  • تعداد کاراکتر دامنه: برای یک دامنه از بیش از 15 کاراکتر استفاده نکنید. دامنه های کوتاه برای یاد آوری ، برای نوشتن و همچنین برای به اشتراک گذاری مناسب تر هستند.

 

انواع دامنه (آدرس سایت)

  • دامنه اصلی (root domain) : بالاترین سلسله مراتب یک دامنه است. دامنه های اصلی را باید ثبت کرد .(مانند example.com یا drseo.ir)
  • زیردامنه (subdomain)  : زیردامنه در واقع سطح سومی از یک دامنه اصلی است مثلا در (en.drseo.ir) یک زیر دامنه برای دامنه اصلی drseo.ir است. زیردامنه ها رایگان هستند و به هر تعداد که مدیر وب سایت بخواهد میتواند ایجاد شود. زیردامنه هایی نیز وجود دارند که باعث ایجاد خطا در استانداردسازی سایت می شود.

برای افزایش ترافیک حاصل از موتورهای جست و جو رعایت نکات زیر در زمینه انتخاب دامنه مناسب می تواند راه گشای خوبی باشد:

ویژگی های یک دامنه (آدرس سایت) خوب

دامنه ماندگار

فاکتور های زیادی برای انتخاب یک دامنه ماندگار وجود دارد که میتوان به خصوصیات زیر اشاره کرد:

  • دامنه حتی الامکان کوتاه باشد.
  • تایپ آن در مرورگر ساده باشد.
  • به خاطر ماندنی باشد.

این نکات به خصوص برای وب سایت هایی که میخواهند با سر زبان انداختن نامشان ، بازدید کنندگان را به جست و جوی  وبسایتشان وادارند مناسب است.

دامنه ای شامل کلمات کلیدی

متخصصین وب برای انتخاب یک دامنه خوب باید بین جذاب و منحصر به فرد بودن دامنه و استفاده از کلمات کلیدی توازن برقرار کنند. استفاده از کلمات کلیدی در دامنه وب سایت دو فایده دارد.

اول اینکه خود نام دامنه وب سایت نیز به عنوان فاکتوری برای افزایش رنک عمل می کند.

دوم اینکه احتمال زیادی وجود دارد که کاربران برای جست و جو از کلمه کلیدی ای که شما در نام دامنه استفاده کرده اید بهره جویند که این کار ترافیک وب سایت شما را افزایش می دهد.

با این وجود گوگل به عنوان اصلی ترین موتور جست و جو تغییرات زیادی در bot های خود به وجود آورده تا محتوای وب سایت ها اهمیت بیشتری نسبت به دامنه داشته باشد.

خط فاصله ها

اگر نام دامنه شما شامل دوکلمه یا بیشتر باشد (مانند www.examplesite.com) استفاده از خط فاصله بین کلمات می تواند تاثیر منفی در رنکینگ سایت داشته باشد و در صورت لزوم سعی کنید بیش از یک خط فاصله در نام دامنه استفاده نشود.

انتخاب آدرس سایت هنر بازاریابی

انتخاب پسوند مناسب

بعد از انتخاب نام دامنه ، پسوندهای زیادی برای ثبت وجود دارند (مانند .com ، .biz ، .info و …) که بهترین گزینه ، پسوند .com است علاوه بر این ، هر کشوری یک پسوند اختصاصی برای خود نیز دارد (مانند ir برای ایران) که این پسوند اختصاصی در آن کشور ارزش بالایی دارد.

توصیه ما به شما – هنگام ثبت دامنه در ایران ، در صورتی که پسوند های .com و یا .ir برای دامنه انتخابی شما آزاد نبودند از ثبت آن دامنه خودداری نمایید و به دنبال نام دامنه ی دیگری باشید.

زیردامنه و زیر فولدر (subdomains & subfolders)

اگر چه موتورهای جست و جو همان معیارهایی که برای بررسی دامنه به کار می گیرند را برای بررسی زیردامنه ها نیز در نظر می گیرند ، با این وجود پیشنهاد می شود که مدیران وب ، محتواهای با ارزش خود مانند وبلاگ را با زیر فولدر جدا کنند (مثل www.example.com/blog/) نه با  زیردامنه (مثل blog.example.com). زیر دامنه ها بیشتر برای تغییر زبان وب سایت استفاده می شوند. (مانند en.example.com برای نسخه انگلیسی وب سایت)

خرید و جابه جایی (ریدارکت) دامنه

خرید یک وب سایت به خاطر لینک های آن و جابه جایی (ریدارکت) آن به یک سایت دیگر یک تکنیک قدیمی سئو می باشد. اگر چه این تکنیک در گذشته موثر بود اما امروزه متخصصان سئو بر این باورند که گوگل ارزش لینک هایی که از سایت های دیگر ریدایرکت شده اند یا تاریخ آن ها منقضی شده است را کم می کند.

  • مدت زمان ثبت دامنه

این باور که هرچه زمان ثبت دامنه بیشتر باشد سایت رنک بالاتری در موتور جست و جو خواهد داشت ، افسانه ای بیش نیست. زمانی که این سوال از مت کاتس (مدیر سایت گوگل) پرسیده شد او پاسخ داد که “من اطمینان دارم که در هیچ موتور جست و جوگری ماهیت زمان ثبت دامنه به عنوان یک فاکتور در رنک گذاری لحاظ نشده. اگر شرکتی زمانی طولانی مدت برای دامنه خود انتخاب می کند صرفا به این دلیل است که آنها تصمیم به نگه داشتن آن دامنه برای طولانی مدت دارند.”

  • جا به جایی دامنه

اگر یک مدیر وب نیازمند جا به جایی دامنه ها داشته باشد ، باید فاکتورهای مهمی را در نظر بگیرد. مهم ترین فاکتور ریدایرکت صفحه به صفحه وب سایت هاست. مثلا زیرفولدرها به زیرفولدرهای دامنه جدید و زیردامنه ها به زیردامنه های دامنه جدید منتقل شود. همچنین شما باید از ریدارکت همه صفحات یک دامنه به صفحه اصلی یک دامنه دیگر خودداری کنید.

قدم آخر

  1. پنج تا ده وبسایت را که از نظرتان عالی هستند را لیست کنید و علت های موفقیتشان را بنویسید.
  2. برای سایت خود پنج آدرس دامنه متفاوت در نظر بگیرید. سعی کنید حداقل یکی از این آدرس ها محتوای طنزگونه داشته باشد. این آدرس ها را به چند نفر نشان دهید و بپرسید که از نظر آنها کدام آدرس به یاد ماندنی تر است. پیشنهاد ما برای این نظر خواهی افرادی هستند که شما را نمی شناسند چون در این صورت نظر خود را صادقانه تر بیان می کنند.
  3. در نهایت دامنه ای را بخرید که آن آدرس گیرا ، به یاد ماندنی و مرتبط با بازار کار شما باشد.

دیدگاه خود را بیان کنید

آدرس ایمیل شما خصوصی باقی خواهد ماند.

دیدگاه ها

  • هیچ دیدگاهی برای این مطلب وجود ندارد.